Tietoa meistä

Hämeenlinnan Marttayhdistys ry on ensimmäisiä Suomeen perustettuja marttayhdistyksiä. Hämeenlinnalainen Hilda Brumer ja helsinkiläinen Iida Lindström perustivat yhdistyksen 8.4.1899. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin rouva Karin von Fieandt. Hän toimi puheenjohtajana 1899-1903.

Alkuaikoina Hämeenlinnan Marttayhdistys ry toimi lähipitäjien marttatyön keskuksena. Täältä käsin hoidettiin pitäjien marttatoimintaa kirjeenvaihdon ja henkilökohtaisen vuorovaikutuksen välityksellä. Valistustyötä tehtiin alkuaikoina pienten jaettavien kirjasten avulla esim. Esitelmiä terveydenhoidosta, Myötätunto, Tulevaiset vuodet, Ihmisten vaikutus toisiinsa ja Pienten lasten hoito.

Hämeenlinnan Marttayhdistys ry on ollut aikojen kuluessa monessa mukana. Merkittävä pesti oli Helsingin Olympialaisten tarjoilujen toteuttaminen v. 1952.

Yhdistys jatkaa edelleen ansiokasta marttatyötä nykyisin ajatuksin ja toimintatavoin. Marttailloissa opimme yhdessä uusia asioita. Marttailtojen ja muun toiminnan sisältöihin vaikuttavat Martta-liiton teemojen lisäksi myös jäsenten toivomukset ja kiinnostuksen kohteet.

Martta-akatemian ja Hämeen piirin verkkokurssit, webinaaarit ja luentotallenteet tarjoavat helpon tavan oppia uutta ja kehittää taitoja eri aihealueissa.